Hvis man har en webshop, bør man have stort fokus på at have topplaceringer i Google på alle de søgetermer, der er relevante at blive fundet på i Google for sin webshop.
Hvordan opnår man gode placeringer i Googles søgeresultater? Det gør man ved hjælp af søgemaskineoptimering – forkortet SEO (Search Engine Optimization).
Hvad kan søgemaskineoptimering gøre for en webshop?
En målrettet indsats med søgemaskineoptimering på en webshop – webshop SEO, vil have den effekt at webshoppen, stille og roligt vil rangere højere og højere i Googles søgeresultater på de søgeord, man arbejder med. Og højere placeringer i Google leder til flere besøgende på webshoppen, som potentielt leder til flere salg i shoppen.
Det er derfor at SEO er så vigtigt for en webshop!
Når der søges i Google, vil Google altid gerne vise det mest relevante og værdifulde resultat øverst, så derfor har de gennem tiden opsat nogle ”regler” (rangeringsfaktorer) for at kunne bedømme denne relevans.
En af de største fordele ved søgemaskineoptimering er at det er gratis, da man ikke skal betale til fx Google eller Facebook, for at beholde sine placeringer. Derudover er effekten af SEO-indsatsen langtidsholdbar. Helt modsat forholder det sig med betalt trafik, såsom Google Ads, eller Facebook annoncer, som man betaler for, og som kun har en effekt, så længe man bliver ved med at kaste annoncekroner efter det.
Hvordan virker webshop SEO?
Google bestemmer som nævnt, hvor et website skal placeres i søgeresultaterne ud fra mere end 200 forskellige rangeringsfaktorer.
Det helt nøjagtige antal er det kun Google som virksomhed selv, der ved, samt hvor vigtige de enkelte faktorer er i forhold til hinanden, men med så mange faktorer at holde styr på, er det tydeligt at SEO er et meget omfattende og temmelig kompliceret område indenfor online marketing.
Men tager man godt hånd om sin indsats med søgemaskineoptimering, er det rigtig godt givet ud i sidste ende, da det som nævnt kan føre til større synlighed i Google med flere besøgende og i sidste ende flere salg til følge.
Man kan godt selv, uden den store erfaring, kaste sig ud i nogle af de mere grundlæggende aspekter, og dermed være godt i gang.
5 tips til søgemaskineoptimering på din webshop
Her er 5 optimeringer, som man uden den store erfaring kan give sig i kast med:
- Title og metabeskrivelser – dette er hel basal og vigtig SEO, der SKAL være udfyldt på alle sider – da dette er førstehåndsindtrykket af sitet, som brugeren får, når han søger i Google
- Content – dit site skal have noget indhold, der giver værdi til brugeren samt inkludere billeder, video etc.
- Søgeordsdensitet – sørg for at søgeordet for en underside optræder ca. 1-2% af undersidens samlede brødtekst
- Mobilvenligt – sørg for at dit site er optimeret til mobile enheder, da størstedelen af besøgende i dag tilgår nettet via mobile enheder
- Site struktur – Sørg for at have en meningsfuld struktur på din webshop med klar og tydelig opdeling af kategorier og nem navigation på sitet
Man har et ganske udmærket grundlag for det videre og mere dybdegående SEO-arbejde med sin webshop ved at have styr på disse 5 tiltag.
Hjælp til webshop SEO
Det kan virker svært og uoverskueligt selv at skulle stå for arbejdet med søgemaskineoptimering, og i sådan en situation, er det en god idé at få assistance fra nogen, der er rutinerede indenfor SEO.
Hos Nordlys Marketing er vi erfarne indenfor de forskellige områder af søgemaskineoptimering, og vi står altid parat til at assistere med at få jeres webshop til at blive mere synlig i Google.